Det kommer självklart inte att vara någon katastrof för Stockholm om klimat- och trängselkatastrofen Förbifart Stockholm inte byggs direkt nu idag. Givetvis behöver vi förbättra kommunikations- och transportmöjligheterna inom och runt Stockholm, men vi måste se till att vi gör det på ett långsiktigt hållbart sätt. Även om det är uppenbart att jag och MP anser att motorvägsprojektet bör läggas ner, så står jag helt bakom uppgörelsen att oavsett resultat i folkomröstningen kommer utfallet respekteras.
Det har framförts att om man ska ha en folkomröstning måste alternativen vara tydliga, vilket jag anser att det kommer att vara;
Ett förslag om att bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer samt ett förslag om att bygga en ny nord-sydlig motorvägförbindelse i Stockholms län, kallad Förbifart Stockholm där båda alternativen har samma investeringskostnad.
I den rödgröna överenskommelsen kan man läsa :"Tidigare infrastrukturöverenskommelser i stockholmsregionen har stupat bland annat för att det saknats finansiering och för att det funnits ett betydande folkligt motstånd mot delar av projekten. Med den lösning vi presenterar idag tillför vi sådan finansiering och garanterar möjligheten till en stark folklig legitimitet. Det är rödgrön politik som tar medborgarna på allvar."
I den rödgröna överenskommelsen kan man läsa :"Tidigare infrastrukturöverenskommelser i stockholmsregionen har stupat bland annat för att det saknats finansiering och för att det funnits ett betydande folkligt motstånd mot delar av projekten. Med den lösning vi presenterar idag tillför vi sådan finansiering och garanterar möjligheten till en stark folklig legitimitet. Det är rödgrön politik som tar medborgarna på allvar."
Ser fram emot de kommande två årens kunskapsbildande och informationskampanjande inför en givande folkomröstning för Stockholms framtid, där jag är övertygad om att länsinvånarna kommer fatta ett klokt beslut.
Nu får vi se om första spadtaget på förbifarten tas under rödgrön regim.
SvaraRaderaTänk efter - vad hände under förra mp+s - perioden ?
Inte ett enda riktigt miljövänligt kollektivtrafikfordon tillkom på gatorna i Stockholms innerstad, bara bullande bussar. Däremot röstade mp och s ned ett förslag om spårväg på den överbelastade bullrande, energisösande stomlinje 4.
200 diselbussar inköptes för trafik på innerstaden, bl.a. Sveavägen och Birger Jarlsgatan. Den bussatsningen kallade de rödgröna för "den största kollektivtrafiksatsningen sedan T-banan" !!
Nu har bygget av Cityspårvägen påbörjats - det första nya avgasfria och eldrivna kollektivtrafikmedlet på Stockholms innerstadsgator sedan 1950-talet. Men s är givetvis benhårda motståndare. En folkomröstning till ??
Jag bävar för en förnyad allians betongpartiet - MP.
Inte bra för Stockhomsmiljön !!
Kanske dags för ett nytt Stockholmsparti ?
vi ska inte fastna i gammal sörja utan lära av historien och se framåt!
SvaraRaderaDe kollektivtrafiksatsningar som är gjorda nu är bra, men de behöver bli ännu fler och större!
Och då kan jag konstatera utifrån de överenskommelser som nu görs att vi inom de rödgröna gör betydligt kraftigare satsningar än den styrande alliansen.
Om sen folket dessutom röstar för mp:s linje att i första hand ytterligare bygga ut spårbunden kollektivtrafik istället för en motorväg kommer det gynna stockholmarna ännu mer..