05 oktober 2009

Låt inte idioterna segra!

I DN och SvD kan läsas att hammarbys ordförande Staffan Thorsell avgår redan efter 3 månader på grund av hot och våld. Detta är inget annat än bedrövligt! Inte att han väljer att avgå, det är helt förståeligt. Men att ett antal idioter, som dessutom tar sig rätten att kalla sig supportrar, tar till hot och våld så till den grad att de som gör allt för att Hammarby ska klara sig ur sin sportsliga och ekonomiska kris ska behöva frukta för sina liv, det är inget annat än bedrövligt. Rent ut sagt förjä...!



Jag har själv haft säsongskort i hammarbyklacken tidigare och gått på många matcher iklädd grönvitt och sjugit fram våra hjältar. I med- och motgång. Numer hinner jag av olika skäl inte se lika många matcher men jag har känt hur stämningen på läktaren har försämrats de senaste åren.


Ska vi komma tillrätta med problemen måste de riktiga supportrarna (för jag vill absolut inte kalla de som saboterar för fans) tillsammans med föreningen stå upp för den goda läktarkulturen.


Bajen fans behöver tydligt ta avstånd från allt vad våld och hot heter och visa att det inte hör ihop med fotbollen.
Bajen fans skulle exempelvis tillsammans med Hammarby kunna komma överens om att norra stå endast är till för bajen fans medlemmar. Jag är ganska övertygad om att man inom bajen fans vet vilka sabotörerna är och vägra dessa personer medlemskap. Sen behövs även snabbt och gott samarbete med polis och åklagare för att identifiera våldsverkare och se till att de får tillträdesförbud till arenan.

Visst är det så att bengaler är en stämningshöjare. Men då måste det skötas på ett säkert sätt och inte som idag användas okontrollerat på läktaren. Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer. Försök att snarast hitta en lösning där bengaler och liknande kan användas på ett konstruktivt, säkert och stämningshöjande sätt.


En positiv ståplats behövs för att sjunga fram Bajen till framtida framgångar. Låt oss göra det tillsammans utan hot, hat och våld.

Jag skriver om Hammarby men detsamma gäller även kring andra lag.
Låt inte idioterna segra! Våld, förstörelse och hot kan inte hjälpa det egna laget utan bara förstör för klubben och fotbollen.

Forza bajen! kämpa för de poäng som finns kvar och hoppas att kontraktet grejas!

Läs Staffan Thorsells öppna brev.

Johan Esk beskriver läget på ett bra sätt i DN 5 oktober.

5 kommentarer:

  1. Nej han har inte segrat, han har precis avgått.
    Nu vore det klädsamt om denne "brevskrivare" även kunde be Hammarby Fotboll och alla dess supportrar om ursäkt för sina tillkortakommanden och sin skamlösa retorik.

    /Johan

    SvaraRadera
  2. Är det några som ska be om ursäkt så är det alla våldsverkare och sabotörer som förstör för Hammarby. Vanligt folk vill inte gå på matcherna, sponsorerna drar åt sig öronen, klubben får böter...
    Hur skulle det kunna hjälpa laget och klubben?

    SvaraRadera
  3. Det märks att du inte går på fotboll längre.
    Det märks att du läser Aftonbladet och Expressen.
    Vi, "vanligt folk" går fortfarande på Söderstadion, med våra barn, flickvänner och vänner, och det är fortfarande inte "farligt" eller "läskigt".
    Däremot är det jävligt osmakligt och obehagligt att ha en ordförande inom Hammarby Fotboll AB som baktalar sina egna och inte tar sitt uppdrag seriöst.
    Självklart kommer vi inte få en ursäkt från denne dryge, uppblåsta och verklighetsfrånvände FD ordf, "Brevskrivaren".

    //Johan

    SvaraRadera
  4. Jag är "vanligt folk" och jag vill inte gå på fotboll för att jag tycker att stämningen är otäck. Kanske har vi olika toleransnivåer? Hur det än är förlorar fotbollen intäkter när folk väljer att inte gå.

    Men jag förstår inte vad du menar att den avgående ordföranden ska be om ursäkt för. I mina ögon har han inte gjort något fel.
    /Sara

    SvaraRadera
  5. Det spelar ingen roll om ordföranden har rätt eller fel i sak. Ingen ska tvingas avgå pga hot och trakasserier.

    Bort med våldet och sabotörerna från fotbollen. De är inte supportrar i mina ögon. Men diskussionen om vem som är mest supporter kan ingen vinna så det är ingen idé om att grotta ner sig i det.

    Men lyssna på sara. det är redan där en för mycket som väljer bort pga den dåliga stämningen som kan råda inne på arenan.

    och som sagt; jag går på fortfarande till söderstadion varje år även om jag inte hinner med varje match som tidigare. Och jag känner av försämringarna de senaste åren.

    Tillsammans måste vi arbeta för den goda läktarkulturen. Jag vill kunna ha ståplats kvar!

    Därför behöver bajen fans tillsammans med klubben ta ett större ansvar.
    Det är dags för bajen fans att ta avstånd från våld och hot och inte som igår endast säga att det var rätt att Staffan Thorsell avgick.
    Nu handlar det om att bli av med buset och rädda bajen, inte huruvida en ordförande gjort ett så dåligt jobb att han ska avgå eller inte.

    SvaraRadera