95 miljarder kr... ibland finns det pengar! men ändå räcker det inte till de spårsatsningar som behöver göras söder om stan. Spårväg syd mellan Flemingsberg och Kungens kurva behövs så snart det går! Att tvärförbinda pendeltåget med tunnelbanan med spårdragningar, varför inte med spårbil, borde vara högsta prioritet.
Ett annat projekt söder om stan som fått stryka på foten är ombyggnationen av Hågelbyleden. En ny sträckning behövs dels för att klara trafiken och dels framför allt för att klara luftkvaliteten i intilliggande Alby. Som det är idag överskrids gränsvärdena ideligen. Men att Albyborna ska kunna andas ren luft verkar inte ligga tillräckligt högt upp på prioriteringslistan...
Pengabristen kan lösas relativt enkelt; Stryk Förbifart Stockholm som kostar mängder av miljarder och kommer att leda till ökad bilism med större utsläpp och mer trängsel. Då frigörs medel som kan användas till kollektivtrafik och andra väglösningar som på ett hållbart och klimatsmart sätt kan lösa de trafikproblem som finns runt omkring i Stockholm.
Det har miljöpartiet förstått och satsar på spår-, cykel- och sjötrafik i första hand
Läs om trafiksatsningarna i DN
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Fast spårbilar är väl rätt så ineffektivt. Är det inte bättre att satsa på mass-mover istf poeple mover?
SvaraRaderaJag undrar även över sjöfarten. Det låter tilltalande, men hur blir det på vintern? Kommer båttrafiken stå still den dag det fryser till? Vilka andra trafikslag får ta smällen när sjöpendlarna inte kan ta båten? Sedan måste man förstå att endast båt räcker inte. Vid kajerna krävs tydlig omstigning till t-bana och spårvagn. Det bör vara ett krav att det finns åtminstone ett spåralternativ vid varje kajplats (busstrafiknät är inte överblickbart eller trafikantvänligt)
Annars kan man fundera på förbifarten, som lär kosta 30-50 miljader. Hur mycket t-bana skulle man få för det?
I Palma (Mallorca) har man för något är sedan fördigställt deras nya t-banesystem. Systemet var på 8,3 km och hade 9 stationer. Det kostade 312E, dvs 3,2miljarder kronor. Detta betyder att det kostade mindre än 400 miljoner per kilometer (och då ingår en station i det priset).
Vad skulle vi få för 30 miljarder om vi tillämpade detta kilometerpris?
Jo vi skulle få 75 nya fräscha km tunnelbaneslinjer och 80 stationer (idag är det totalt 110 km och 100 stationer). För 50 miljarder skulle vi mer än fördubbla t-banenätet.
Nu kostar det inte 400 miljoner per km i Sverige. Här kostar det drygt 1 miljard. Varför? I vårt grannland Finland bygger man t-bana för mindre än 600 miljoner per km (västmetron i Helsingfors). Varför blir det så mycket billigare i Finland och Spanien än i Sverige?
Vad gäller Spårväg City (som behövs tillsammans med konvertering av blåbusslinjerna till srpåvagn) kostar det 250.000 per km trots att det är långt billigare att anlägga spårvagn i Norrköping och Göteborg.
Vad är det som fördyrar här? Är det alla utredningar? Eller är det skrämselkalkyler från billobbyn? Det är klart att man drar sig att bygga ut t-banan till Norra Station om det kostar 1,5 miljarder och inte 600 miljoner.
vad gäller spårbilar så visar de beräkningar som är gjorda på att kapaciteten är betydligt högre än man kan tro. faktiskt minst lika bra som traditionell spårvagn. Det beror på att spårbilar kan åka tätt och inte behöver stanna längs vägen.
SvaraRaderaMen som sagt det är beräkningar och behöver testas i verkligheten. Därför välkomnar jag verkligen de pionjärbanor som är på gång. Staten kommer i närtid att inleda förhandlingar med Södertälje, Uppsala, Umeå och Akademiska Hus kring bygge av en första bana i riktig drift.
Flyter det på som det ska bör vi kunna åka spårbil på riktigt inom 5 år.
Sen är jag övertygad om att vi ska se spårbilar som ett komplement. På en del ställen kommer det vara det bästa. på andra kanske spårvagn eller tunnelbana..
Sen vad gäller sjötrafiken så får väl isbrytare sättas in och hålla färjelinjerna öppna under vinterkyla