19 november 2009

vad händer??

Vi (miljöpartiet) fortsätter att få starka siffror i opininonsmätningarna och befäster ställningen som Sveriges tredje största parti. I Sentio Research senaste mätning ,som publicerats i DN och SvD, får vi 9,3 % av stödet.
Men vad värre är, är att Sverigedemokraterna (SD) får hela 7,2 % och seglar upp som fjärde parti..

Det här måste vi ta på allvar och bemöta och visa på att det inte är en lösning att motarbeta att människor flyttar hit till Sverige. Istället måste vi bli bättre på att se alla människor som en resurs, oavsett bakgrund.
Att ha en bakgrund från ett annat land och därmed andra språkkunskaper borde vara en tillgång för Sverige i en alltmer globaliserad värld.
Vi måste lära oss att ta vara på varandras kompetenser och välkomna istället för att möta med aggression och rädsla.

Att SD får så höga opinionssiffror ser jag som ett resultat av människors okunskap och rädsla. För att bryta det behöver alla etablerade och demokratiska partier tillsammans motarbeta denna okunskap och rädsla. Vi måste alla våga erkänna att det finns problem. Men att stänga våra gränser är inte en lösning.
Sverige behöver istället bli bättre på att välkomna och att se allas kompetenser och lika värde.

Tillsammans kan vi få fler att inse att det inte är en lösning på flykting- och invandringspolitiken att rösta in Sverigedemokrater i Sveriges riksdag.

6 kommentarer:

  1. Det är lite lustigt att du anger okunnighet och rädsla som grund till SD´s växande förankring.

    För egen del skulle jag vilja påstå att jag är utbildad, välinformerad och att mina åsikter grundas på reflektion och analys.

    Vidare är jag mycket välberest och skulle vilja säga att det är få svenskar som har spenderat mera tid i muslimska länder än vad jag har.

    Jag skulle inte heller vilja påstå att jag är rasist, islamofob eller främlingsfientlig. Snarare det motsatta.

    MEN!! Jag anser att vi har allvarliga problem med vår invandrings- och integrationspolitik. Problem som övriga partier verkar vilja ignorera. Tills dess att de tar itu med dessa problem tänker jag ge mitt stöd till SD (precis som jag stödde MP och FI innan de större partierna assimilerade miljö och genus i sina program). Det är så en verklig demokrati fungerar. Inte genom utfrysning, demonisering och kohandel.

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående talare. Ryggmärgsreflexbaserade argument i stil med "okunskap och rädsla" biter inte längre.

    Det finns allvarliga problem i det här landet som vi borde diskutera, men som tyvärr är tabubelagda. När de etablerade partiernas representanter envist hävdar att huvudproblemet är att jag är korkad och okunnig, så har jag i min tur svårt att ta dem på allvar. De bjuder på en närmast outhärdlig kombination av pompös självgodhet och förakt för andras åsikter.

    Partier som är beredda att diskutera den här frågan seriöst har allt att vinna. De som vill fortsätta dumförklara mig har jag för länge sedan slutat lyssna på. Därvidlag tillhör jag en växande skara, att döma av opinionsundersökningarna.

    SvaraRadera
  3. Du snackar om allas lika värde? är det därför producenten fick ta bort en scen från 2012 där en moské sköljdes bort av vågen för han vet vilka dödshot som väntar då? Att vi tvingas anpassa oss efter dem? att de vill ha halalslaktat som inte alls går ihop med vår djurhållning? att de inte vill att man ska få kritisera deras religion? Nej du vakna upp, det handlar inte längre om att de är dem som har de svårt. Det är nu vi som anpassar oss och tvingas bli som dem! Testa att skriv vad du tycker om man borde få måla muhammed och invänta första dödsdomen från dem så kan du sedan prata om dina människovärden

    SvaraRadera
  4. Rödgrönas lösning på problemet med SD:s framgång verkar vara att kasta bensin på elden..
    Motioner om ännu enklare att få asyl??
    Själv tänker jag nog rösta på SD för att väcka etablerade partier..

    Egentligen gillar jag dom inte, men ändamålen helgar medlen.
    Att 90% av Västsvenska muslimerna röstar på rödgröna blocket beror nog inte på solidaritet eller för att dom gillar det politiska.
    Nej snarare på flatheten och bidragen.

    SvaraRadera
  5. För utveckling behövs invandring. Genom historien har det alltid varit så att utbyte mellan folk och kulturer har lett till utveckling.
    Och jag vill ha en fortsatt utveckling i Sverige. Därför är det viktigt att vi tar tillvara på den kompetens alla människor har, oavsett varifrån de kommer.
    Här behöver Sverige bli betydligt bättre. Ett stort problem är att språk ses som ett hinder och inte en resurs.

    Ett annat problem är att vi i Sverige är för dåliga på att fördela de kostnader (och andra svårigheter som arbete och bostad) som finns kring flyktingmottagningen. Några kommuner får ta en alltför stor börda medan andra visar kalla handen.
    Som nation har vi helt klart råd med den solidariteten att på ett positivt sätt ta emot flyktingar. Har vi ett bra mottagande kommer dessa personer senare att bli en resurs istället för ett problem.

    Vad gäller hot, våld och övergrepp så ska det bekämpas oavsett om det sker i islams, katolicismens, kommunismens, nazismens, antifascismens eller någon annans namn.

    Jag säger det igen: "Vi måste alla våga erkänna att det finns problem. Men att stänga våra gränser är inte en lösning.
    Sverige behöver istället bli bättre på att välkomna och att se allas kompetenser och lika värde."
    Och vi behöver inse att det inte är en lösning på flykting- och invandringspolitiken att rösta in Sverigedemokrater i Sveriges riksdag eller andra folkvalda församlingar.

    SvaraRadera