Alla barn ska få möjlighet att lyckas i skolan och nå goda kunskaper. Det är en självklarhet kan tyckas. Men så är inte alltid fallet. Vi kan se att flickor lyckas bättre i skolan än pojkar. Om vi tittar på betygsstatistiken...
Betyder det att skolan är formad för att passa för tjejerna och killarna inte hittar sin väg fram..? Givetvis måste detta analyseras noga utifrån ett genusperspektiv. Vi kan inte acceptera ett system som tydligt gynnar eller missgynnar ena könet.
Här i Botkyrka har vi glädjande sett en tendens till att killarna lyckats nå högre resultat än tidigare. Särskilt på ett par skolor där de till och med nått högre meritvärde än tjejerna. Nu måste vi gå in och studera vad dessa skolor och lärare gjort och se vad vi kan lära av detta.
Självklart ska vi sträva efter att alla våra skolor blir bättre och att alla elever får med sig mer och bättre kunskaper när de lämnar skolan. Men detta resultatfokus har samtidigt givit en betygshets mellan skolor och kommuner som olyckligt spillt över på eleverna. Idag duger det inte att ha betyget G för att vara godkänd som person. Ibland räcker det inte ens med VG utan det är endast MVG som duger och är bra nog. Att införa fler betygssteg som Björklund föreslår lär inte ändra detta...
Samtidigt ska vi inte tro att det är killarna som känner sig mest stressade kring betygsfrågan. Utan det är tjejerna som åker med i karusellen om att de hela tiden måste ha högre betyg, högsta om möjligt, för att känna att de duger som elever. Vilket får till följden att vi har många tonårstjejer som går till skolan och mår dåligt på grund av stress.
Vi behöver därför mer genusforskning kring vad som sker inom skolan så att alla barn och ungdomar ska få möjlighet att få goda kunskaper och samtidigt utvecklas till välbefinnande individer. Oavsett vilket kön man råkar ha..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar